قالب وردپرس با سئو بالا راهکار جدید برای وب سایت های دانلودی دریافت و مشاهده

راهنمای کامل تحقیق در تجربۀ کاربر UX (بخش دوم-نهایی)

امیر چیتایی

به قسمت دوم و نهایی از راهنمای کامل تحقیق در تجربۀ کاربر رسیدیم. در بخش اول فهمیدیم قبل از هر کاری باید به بر روی رفتار کاربرانمان تمرکز کنیم و چرخه‌ای را برای تولید و آزمایش محصول مورد نظرمان در نظر بگیریم. حالا دیگر می‌دانید که برای این که یک طراح موفق سایت شوید، ابتدا باید دست به تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات از کاربرانتان بزنید. همچنین در بخش اول روش‌هایی را برای جمع‌آوری اطلاعات از کاربران را با شما در میان گذاشتیم و شیوۀ تحقیقات به صورت کیفی را کاملاٌ به شما توضیح دادیم. در بخش دوم نیز قصد داریم بقیه این روش‌ها از جمله شیوۀ تحقیقات به صورت کمی را به شما توضیح دهیم.

تحقیقات کمی

تحقيقات كمی عمدتاٌ براي تست پذيري سایت طراحی شده یا محصول مورد نظر شما انجام مي‌شود. این روش به خط فکری شما در ایجاد محصول و پرورش ایده‌پردازی شما کمک می‌کند و شما می‌توانید با استفاده از این روش محصول خود را بسازید و مورد آزمایش قرار دهید.

به طور کلی، روش های کمی زیادی وجود دارند که با کمک آن‌ها می‌توانیم تحقیقات به مراتب ساختار یافته‌تر، پایدارتر، قابل اندازه‌گیری‌‌تر و به طور کلی متمایل‌تر به اهدافمان در طراحی سایت و یا محصول  داشته‌باشیم. این روش در مقیاس بزرگ‌تر و به طور غیر مستقیم قابل اجراست. پس در  تحقیق کمی، رفتار و نگرش کاربران را می‌توانیم به طور غیر مستقیم جمع‌آوری و تحلیل کنیم. در این مقاله به سه روش کاربردی برای چمع‌آوری اطلاعات از طریق تحقیقات کمی اشاره می‌کنم: نظرسنجی‌ها و پرسشنامه‌ها، تجزیه و تحلیل و تست‌های A / B.

حالا که این سه روش را به شما معرفی کردم، می‌خواهم مثل شیوۀ تحقیقات کیفی هر کدام از آن‌ها زا به طور کامل توضیح دهم.

نظرسنجی ها و پرسشنامه ها

نظرسنجی ها و پرسشنامه ها یک ابزار قدرتمند برای جمع آوری اطلاعات و نظرات کاربران در مقیاس بزرگ است. با این حال این شیوه چندان دقیق نیست. البته باید ذکر کنم،  این بدان معنا نیست که این شیوه ابزار مناسبی برای جمع‌آوری اطلاعات نیست ولی بهتر است برای شروع از مصاحبه‌ها که در بخش اول به آن اشاره کردیم، استفاده کنید.

عموماٌ در نظرسنجی ها و پرسشنامه ها، تعاملی بین مصاحبه کننده و مصاحبه‌شوندگان وجود ندارد واغلب از راه دور انجام می‌شود. به خاطر همین ممکن است این مسئله باعث بروز مشکل شود‌، چون شما به طور مستقیم با آن‌ها رو به رو نمی‌شوید و امکان دریافت بینش کاربران به طور مستقیم وجود ندارد. کاربران بیشتر اوقات دوست دارند که توسط شما کشف شوند، نه این که فقط حرف بزنند. این به این معنی‌است که می‌توانید در مصاحبه‌های حضوری ارتباط بیشتری با آن‌ها برقرار کنید ولی نمی‌توان این مسئله را انکار کرد که شما در نظرسنجی‌ها می‌توانید از تعداد افراد بیشتری نظرخواهی کنید و این برای اتخاذ یک رویکرد کلان بسیار مناسب است. حالا اگر شما می‌خواهید که از روش نظر سنجی‌ها و پرسشنامه‌ها استفاده کنید باید دقت کنید که جواب‌دادن به سوالات شما توسط کاربران نیاز به ایجاد انگیزه در کاربران دارد. پس تلاش کنید که انگیزۀ بیشتری برای مشارکت آن‌ها ایجاد کنید. نکتۀ دیگری که باعث بالاتر رفتن راندمان این روش می‌شود ایجاد این نظرسنجی به صورت کاغذی است تا دیجیتالی. مهم است بدانید که مردم زیاد برای نظرسنجی‌های دیجیتالی اهمیتی ارزش قائل نیستند و ممکن است این امر باعث گیج کردن آن‌ها باشد. همچنین باید به شما بگویم که مردم کاغذ را دوست دارند. پس کار بر روی کاغذ قوی‌تر است و به شما نرخ بازگشت بهتری می‌دهد. برای ایجاد یک نظر سنجی ایده‌آل باید روی سوالات خود وقت زیادی بگذارید و تمام نقاط ابهام را از بین ببرید. هر چه‌قدر سوالات شما کمتر و در عوض جامع‌تر باشد بهتر است، چون کاربران دوست نداردن وقت خود را با سوالات کم اهمیت و بیش‌ از حد تلف کنند. ضمن اینکه باید دقت کنید که خسته‌شدن کاربران می‌تواند باعث این شود که اطلاعات به دست آمده چندان قابل اعتماد نباشند.

به عنوان نکتۀ آخر باید به شما بگویم که طراحی پرسشنامۀ شما هم اهمیت زیادی دارد و می تواند نرخ تکمیل پرسشنامه را توسط کاربران بهبود ببخشد. برای اینکار یک ابزار قدرتمند به نام  Typeform را به شما معرفی می‌کنم. Typeform یک ابزار دوست داشتنی است که از طراحی زیبا برای اطمینان از اینکه حتی نظرسنجی ها لذت بخش هستند، استفاده می شود.

حالا به سراغ معرفی روش دوم از تحقیقات کمی می‌رویم و با آن آشنا می‌شویم.

تجزیه و تحلیل

ما در قرن ارتباط زندگی می‌کنیم و این مسئله برای ما بسیار خوشحال‌کنندست زیرا می‌توانیم مقدار قابل توجهی از اطلاعات را در یک لحظه جمع‌آوری کنیم. ابزارهایی مانند Google Analytics این امکان را به شما می‌دهند که به طور گسترده‌ای سایت‌ها را تجزیه و تحلیل کنید، همچنین به شما آماری دقیق از ترافیک سایت را برای تجزیه و تحلیل در اختیار شما قرار می‌دهند. روش تجزیه و تحلیل هر چند که بسیار بزرگ است ولی یک راه عالی برای آزمودن فرضیه‌های شماست.

با توجه به داده ها، تجزیه و تحلیل می تواند یک ابزار قانع کننده در هنگام کار با مدیران اجرایی باشد که اغلب نمی‌خواهند همه چیز را سیاه و سفید ببینند. (یعنی نمی‌خواهند یک دید کلی و ساده داشته‌باشند)
ابزار تجزیه و تحلیل مزایای زیاد دیگری دارد مثل:  دسترسی آسان به تعداد بازدیدکنندگان منحصر به فرد، نمایش صفحات، نمایش تعداد بازدید هر صفحه و معیارهای دیگر، به شما امکان می دهد تا تفکر خود را هنگامی که طراحی خود را پس از مرحله تحقیق کیفی خود انجام می دهید، آزمایش کنید.
تجزیه و تحلیل یک موضوع بزرگ است و برای کسانی داده‌ها و اطلاعات نموداری را به سختی درک می‌کنند راه چندان مناسبی نیست. پس دقت کنید که اگر به ریاضیات و نمودارها علاقۀ چندانی ندارید این روش نمی‌تواند به شما کمک چندانی بکند.
حالا به سراغ سوین روش از تحقیقات کمی برای به دست آوردن اطلاعات کاربران می‌رویم.

تست A / B

یکی دیگر از ابزارهای مفید برای آزمایش چند ایده تست A / B است و به شما کمک می‌کند که تشخیص دهید کدام‌یک از ایده‌های شما بهتر از بقیه کار می‌کند. این روش اساسا یک آزمایش کنترل شده با دو نوع A و B است.  این نوع تحقیق به شما امکان می‌دهد تا اثرات و سازگاری طرح های مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید.

برای توضیح دقیق‌تر باید به شما بگویم، همانطور که از عنوان پیداست، دو نسخه مقایسه می شوند که اغلب از موارد غیر یکسان هستند، از جمله تنوعی که ممکن است بر رفتار کاربر تاثیر گذار باشد. همچنین تست A / B می‌تواند، برای ادغام اطلاعات و آزمایشات بر پایۀ تحقیقات کیفی هم مفید باشد. تست A / B نه تنها باید روی طراحی بصری تمرکز کند؛ بلکه باید روی زبان نیز متمرکز شود. به عنوان مثال، ممکن است بخواهید دکمۀ فراخوانی (CTA) به صورت نوشتاری به دو صورت زیر بررسی کنید.

  • نسخۀ آزمایشی ۳۰ روزۀ رایگان خود را شروع کنید

در مقابل

  • نسخۀ  آزمایشی ۳۰ روزۀ رایگان من را شروع کنید
در مثال بالا، در آزمون انجام شده توسط Unbounce، “تغییر دکمه CTA از شخص ثالث [خود] به شخص اول [من] منجر به افزایش ۹۰٪  نرخ کلیک این دکمه شدهاست. روش تست‌ A / B به خوبی روی نمونه‌های بزرگ قابل اجراست. با توجه به تعداد زیادی ترافیک به یک وب سایت یا لیست پستی بزرگ، می توانید بیشتر مطمئن باشید که یافته های شما با مقدار قابل توجهی از اطلاعات پشتیبانی می شود.
حالا که این سه روش را به شما توضیح دادیم لازم می‌بینم که برخی از نکات و تکنیک‌های مهم در زمینۀ تحقیق UX را به شما معرفی کنم. پس به سراغ عنوان پایین می‌رویم.

نکات و تکنیک ها

  • همانطور که روش‌های تحقیقی که انتخاب می‌کنید بسیار مهم است باید به این نکته نیز توجه کنید که باید تفکرات خود را نیز آزمایش کنید. اینکه   از کاربران بالقوه ، قبل از شروع به تحقیقات کاربری کمک بگیرید، می‌تواند برای شما بسیار سودمند باشد. در  usability.gov برخی از منابع عالی برای این کار وجود دارد.
  • هنگامی که در حال تنظیم سوالات مصاحبه‌ها و نظرسنجی ها و پرسشنامه ها هستید، باید به این نکته توجه کنید که سوالات شما هم شامل موضوعات کمی و هم موضوعات کیفی باشد. هر دو این تحقیقات از اهمیت زیادی برخوردارند و شما همیشه باید از هر دو نوع روش برای طراحی سوالات خود استفاده کنید. سوالات کیفی باز هستند، یعنی برای کاربر گزینه‌ای در نظر گرفته نمی‌شود و به راحتی می‌تواند نظر خود را بیان کند. مثل: چگونه می‌توان جا به جایی کاربران را در سایت بهبود بخشید؟ در مقابل سولات کمی به صورت بسته طراحی می‌شود. یعنی برای کاربر گزینه‌هایی را در نظر می‌گیرید و کاربر فقط باید از بین گزینه‌های شما، انتخاب خود را انجام دهد. مثل:
    آیا از این ویژگی استفاده میکنید؟ ۱٫بله  ۲٫ خیر
  • هنگام کار با گروهی از شرکت کنندگان در تحقیق، مهم است که مراقب سمت وسو گرفتن ذهنیت‌ها باشید. این به این معنیست که ممکن است که یکی از شرکت‌کننده‌های شما در یک گروه خاص بر روی گروه دیگر تاثیر بگذارند و این مسئله باعث اطلاعات غیر واقعی شود. شما باید سیستمی را در این پروسه در نظر بگیرید که هر فرد نظر واقعی خود را بیان کند. یکی از ابزارهایی که می‌تواند به شما کمک کند استفاده از تکنیک K-J است.

به عنوان نکتۀ دیگر به شما توصیه می‌کنم که در هنگام انتخاب روش‌های تحقیق UX خود، هم از روش‌های کیفی و هم از روش‌های کمی در کنار هم استفاده کنید. در واقع، روش های کیفی به بینش منجر می شود و روش های کمی به شما این امکان را می دهد که این بینش را آزمایش کنید.  ابزار انتخابی شما با آنچه شما در تلاش برای رسیدن به آن هستید تعیین می‌شود، اما مهم‌تر ار همه، اطمینان حاصل کنید که شما در یک موقعیت آگاهانه برای تحقیقات از کاربر و بعد از آن شروع طراحی سایت (محصول) قرار گرفته‌اید. حالا ما باید بدانیم که حاصل این تحقیقات را باید چگونه تجزیه و تحلیل کنیم.

تجزیه و تحلیل یافته های پژوهشی در UX

در نهایت مهم است که از تمام این تحقیقات و یافته‌ها به خوبی استفاده کنیم. فقط جمع‌آوری اطلاعات کافی نیست ما باید تحلیل درستی از این داده‌ها داشته‌باشیم. روش‌های تحقیقاتی زیادی وجود دارند، اما مهم است که یافته های خود را سه گانه کنید، و حالا به دنبال پیداکردن نقاط مشترک و ساخت الگو باشید. هدف شما این است که ببینید؛ هر گونه یافته ای که توسط روش های تحقیقاتی مختلف تایید شده است را به راحتی پیاده‌سازی کنید.
 سه‌گانه (Triangulation) فرآیند استفاده از نقاط مختلف تحقیق از روش های مختلف برای افزایش اعتماد به نفس در تحقیق و فرض های شما است. با استفاده از این نقاط اطلاعاتی، اعتماد به نفس بیشتری را می توان در فرضیات ما یافت.
با کمک این نقاط اطلاعاتی ، می‌توانیم به فرضیات اعتماد بیشتری بکنیم. ضمن اینکه لازم نیست که این سه آزمون خاص باشد. حالا مانند تصویر بالا با نگاه کردن به نقاط هم‌پوشانی در روش‌های مختلف تحقیق کاربر، ما می توانیم بیشتر اطمینان دهیم که یافته های ما دقیق است.
نقاط اطلاعاتی به دست آمده، به فرضیات ما اعتبار بیشتری می‌بخشند. به همین دلیل ضروری است:
  • انواع آزمون‌های کاربر را برای آزمایش فرضیه های مختلف اجرا کنید
  •  این‌کار را با چندین کاربر انجام دهید.
روش های تحقیق، دارای نقاط قوت مختلفی هستند و می‌توانند نقش‌های مختلفی داشته‌باشند. کاربران مختلف به شیوه های مختلف پاسخ می دهند و نظرات مختلفی ارائه می دهند. در حالت ایده آل، شما باید یک ترکیب درست از روش های تحقیق مختلف و افراد مختلف برای پوشش همه پایگاه ها داشته باشید.
پس بهطور خلاصه باید این‌طور بگویم که:
با یافته های تحقیق، تازه داستان شروع می‌شود. با توجه به یافته های به دست آمده، مهم است که داده ها را به سه دسته تقسیم کنیم و با اشتراک داده‌ها، الگوها را شناسایی کنیم، بعد با استفاده از این الگوهای تعریف شده، می توانید طراحی و نمونه اولیه خود را با فرضیات موجود آگاهانه تر شروع کنید.

صحبت پایانی

تحقیقات طراحی به هیچ وجه یک پدیده جدید نیست. تاریخچه تحقیقات طراحی به اواخر قرن بیستم برمی‌گردد.

بروس آرچر  (۱۹۲۲-۲۰۰۵) استاد تحقیقات طراحی از کالج سلطنتی هنر در لندن، که پیشگام تحقیق در طراحی بود و رشتۀ دانشگاهی تحقیق طراحی به کمک او ایجاد شد، به طور خلاصه می‌گوید:

“تحقیق طراحی، یک تحقیق سیستماتیک است.”
آرچر یک نسل از محققان طراحی در کالج سلطنتی را آموزش داد. او با تجزیه وتحلیل و روش‌های سیستماتیک و با پژوهش‌های علمی به آن‌ها روش‌های تحقیقاتی را یاد داد. آرچر بر اهمیت روش‌ها تاکید داشت و آن را امر مهمی میدانست، زیرا اعتقاد داشت که این روش‌ها منجر به تولید اطلاعات می‌شوند و ما برای دفاع از اطلاعات باید روش‌های مناسبی را در نظر بگیریم.این رویکرد امروز ممکن است برای ما عادی باشد، اما ایده های آرچر در زمان خود، رادیکال و بحث برانگیز بودند، عقیده آرچر بر این اساس بود که رویکرد طراحی به صورت منظم و سیستماتیک است. برای طراحیی ما باید از نیاز کاربران آگاه باشیم و ما این نیازها را باید از روش‌های مشخص و مقیاس‌پذیری بررسی کنیم.

 درک این‌که طراحی باید بر اساس نیاز کاربر باشد و تحقیقات سازمان‌یافته برای درک درستی از این نیاز است، تجربه کاربر UX را برای تفکر بهتر تغییر داده است. هدف ما مهم‌تر از همه چیز باید شناسایی دقیق نیاز کاربران و طراحی بر آن مبنا باشد، نه صرفاٌ توجه به فرضیات خودمان.

مشاهده همه‌چیز از طریق چشم کاربران ما، مطمئن ترین راه برای ارائه یک تجربه بهتر و خاطره انگیز است، پس تحقیقات از کاربران به این معنی‌است که چگونه می‌خواهیم این مسیر را پیدا کنیم.
به پایان مبحث تحقیق در تجربۀ کاربر UX رسیدیم. امیدوارم که این مقاله به شما کمک کند و از این به بعد با دید بهتری دست به طراحی‌سایت بزنید. فراموش نکنید که برای موفقیت در زمینۀ طراحی سایت یا هر محصول دیگری ما ابتدا باید اطلاعات دقیقی از کاربرانمان داشته‌باشیم. از روش‌هایی که در این متن گفته شد برای جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات استفاده کنید و مطمئن باشید که با در نظر گرفتن این شرایط در طراحی خود گام بلندی به سوی موفقیت برداشته‌اید. لطفاٌ نظرات و دیدگاه‌های خود را در مورد این مقاله با ما به اشتراک بگذارید. بی‌صبرانه منتظر نظرات شما هستیم.

 

برچسب ها : , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش طراحی سایت

آموزش کامل طراحی سایت

اگر تا به حال به دنبال طراحی سایت رفتید و موفق نشدید بهتر است این مجموعه را یک نگاه کنید . مجموعه ای کامل با هدف شروع از ساده ترین نکات برای افراد مبتدی تا ساختن یک قالب حرفه ای در وردپرس !


براتون منتشر کنم