آموزش کامل تحقیق در تجربۀ کاربر UX (بخش سوم)
آنچه در ۲۰۱۷ مشاهده کردیم
سال ۲۰۱۷ برای UX، سالی پربار بود. جذابترین و جدیدترین واژگان مورد استفاده در سال گذشته، شامل شخصی سازی هوشمندتر، هوش مصنوعی و واقعیت مجازی بود. در کنار این موارد واژهای نیز وجود داشت که بسیار برجسته و چشمگیر بود: ساختارشکنی و نوآوری دیجیتال. با این وجود، تقریبا غیرممکن است که سال ۲۰۱۷ را بدون جریان بیت کوین به یاد آورد. همچنین ترندهای UX در سال گذشته شاهد افزایش چشمگیر رویکردهای مینیمال نسبت به طرح بندی و آرایش صفحه (layout) بود. به هرجا که نگاه میکردید، ویدئوهایی از تصویرسازیهای بی عیب و نقص دیده میشد. علاوه بر این، انیمیشنهایی که در سال ۲۰۱۷ مشاهده کردیم، در عین کاربردی بودن، بسیار دلپذیر بودند و ترکیب رنگها بسیار دوست داشتنی بود. شخصی سازی، تولید بازی و واسط محاورهای (conversational interface) نیز همه گیر شده بودند.
با همه ی این تفاصیل میتوان گفت که سال ۲۰۱۷ سالی پر از تکنولوژی و طراحیهای مشابه واسط بوده است و سالی بسیار هیجان انگیز بوده است.
چه چیزهایی برای ۲۰۱۸ در انتظار ماست؟
دقیقا تا سال پیش، مردم دقیقا نمیدانستند UX به چه معناست اما در همین حین UX به آرامی در حال پیشرفت و تکامل بود. با همهی آنچه که گفته شد، ما بسیار هیجان زده هستیم که اعلام کنیم امسال UX 2.0 متولد شد. این نسخه بسیار جدید است و نسخهی بسیار بهتری از UX. UX 2.0 سال پیش است. این نسخه شامل تعدادی ابزار جدید است که میتواند تجربهای واقعیتر و شخصی سازی هوشمندانهتری را فراهم آورد. همچنین شامل تکنولوژیهایی چون واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و دستیار صوتی است.
بدون مقدمه چینی بیشتر، نگاهی میاندازیم به آنچه که میتوانید از UX 2.0 جدید انتظار داشته باشید:
مشارکت جدید: تجارت و طراحی
در سال ۲۰۱۸، طراحان UX نیاز خواهند داشت که درک بیشتری از کسب و کاری که برای آن طراحی میکنند، به دست آورند. حیطهی طراحی در حال رشد و تکامل است و در عین حال بودجههایی که به آن تخصص مییابند در حال گسترش هستند؛ به همین دلیل است که دورنمای طراحی به تدریج در حال رقابتی تر و پیچیده تر شدن است. یکی از تازه ترین ترندهای UX در سال ۲۰۱۸ شامل تغییر جهتی سریع از طراحی UX به طراحی محصول است. به همین خاطر، نقشها و مسئولیتهای طراحان افزایش خواهد یافت و نیاز به طراحانی که دانش طراحی و استراتژی کسب و کار را به طور همزمان داشته باشند، اجتنابناپذیر خواهد بود.
برخلاف ۲۰۱۷ که طراحان UX میبایست هنگام اتخاذ رویکرد design-first برای یک محصول دیجیتال، با کارآفرینان به بحث و جدال میپرداختند، امسال شاهد چنین چیزی نخواهیم بود و این امر شروع به تغییر کرده است. امروزه طراحان UX نقشهای متفاوتی بر عهده دارند. شیوههای طراحی UX در سال ۲۰۱۸، علاوه بر طراحی مجدد، شامل مهندسی مجدد نیز هست. دلیل آن ساده است: طراحان UX میبایست با طرحهای خود زندگی مردم را بهبود بخشند، اما این طرحها باید در رسیدن به اهداف تجاری نیز کمک کنند. ترویج UX طراحان را وا میدارد تا نسبت به خصوصیات، صفحات و تجربیاتی که خلق میکنند با تدبیرتر عمل کنند. زمان آن رسیده است که طراحان این واقعیت را که آنها “فقط هنرمند نیستند بلکه بیزینس من نیز هستند” را بپذیرند.
طراحی برای مصرف کنندگان عصر جدید
امروزه، تجربیات مردم در اپلیکیشنهای محبوب و رسانههای اجتماعی باعث شده است تا مصرف کنندگان لوس و پرتوقع شوند و انتظاراتشان درمورد زمان تحویل محصولات و خدمات موردنیازشان تغییر کند. درنتیجه طراحان UX در سال ۲۰۱۸ باید برای چنین مصرف کنندگانی طراحی کنند، که همانطور که گفته شد به آسانی راضی نمیشوند. بیابید نگاهی به ویژگیهای این مصرف کنندگان جدید بیندازیم.
- مصرفکنندگان عجول
امروزه، مصرف کنندگان سریعتر از هر زمان دیگری تصمیم میگیرند؛ به همین دلیل است که انتظار دارند بتوانند به همان سرعت نیز به تصمیماتشان جامهی عمل بپوشانند: آنها صبر نمیکنند، هرچه میخواهد بشود!
علاوه بر این، این مصرف کنندگان توقع دارند برندها بدانند که آنها چه چیزی را، چه موقعی نیاز دارند!
- مصرف کنندگان کنجکاو
به لطف اینترنت، مصرفکنندگان دسترسی بی قید و شرطی به حجم عظیمی از اطلاعات دارند. کاربران براساس تحقیقاتشان، تصمیمات آگاهانه تری را اتخاذ میکنند.
- مصرفکنندگان پرتوقع
هنگامی که مردم برای به دست آوردن اطلاعات مورد نظرشان آنلاین میشوند، توقع دارند همهی تجربیات با سلیقهی آنها جور باشد. شرکتها برای اینکه نشان دهند واقعاً به مصرفکنندگان خود اهمیت میدهند باید چیزی فراتر از محصولات سفارشی را ارائه دهند. این در واقع تغییر جهتی از تجربهی کاربری به تجربهی محصول است.
داستانگویی از طریق UI
همانطور که مسیر پیش روی مشتریان به مرور زمان در حال از هم گسسته شدن است، وظیفهی طراحان UX است تا اطمینان حاصل کنند که برندها در طول تمامی راههای ارتباطی، روایتی منسجم را بازگو میکنند. آنها همچنین باید اطمینان حاصل کنند که این داستانها متقاعد کننده، جذاب و انسانی است. به همین دلیل است که امسال طراحان UX محتواهای کتبی را مورد توجه قرار دادند. سال ۲۰۱۷ نشانی از آغاز یک رابطهی جدید را با خود به همراه داشت: همکاری بین طراحان UX و کپیرایترها. این نوع روابط و تاثیرات متقابل، در سال ۲۰۱۸ به رشد خود ادامه خواهد داد و موجب گسترش واژگانی چون “UX writing” خواهد شد که یکی از جدیدترین ترندهای UX برای امسال است و دیگر نه تنها به عنوان یک تکنیک، بلکه به عنوان یک عنوان کاری معرفی خواهد شد.
جستجو در داخل واسطی که به خوبی طراحی شده باشد، همانند خواندن داستانی هیجان انگیز است؛ به همین خاطر است که میگوییم هر طراح در واقع یک راوی و داستان سراست. خواه آنچه که طراحی میکند یک landing page، product page، فرم ثبت نام یا یک چت بات باشد، همه جا داستانی در جریان است. پس برای لحظهای ماژولها، شبکههای ستونی و iconography را فراموش کنید و تنها به هستهی مرکزی نوع ارتباطی که میخواهید با کاربر برقرار کنید بیاندیشید. اگر پیش از آنکه مستقیم به سراغ طراحی یک نرم افزار بروید تا wireframe مورد نظرتان را ایجاد کنید، با استفاده از یک text editor خلاصهای ساده از داستان را تهیه میکردید چه؟ با خالی کردن ذهنتان از انواع و اقسام خرت و پرتهای بصری میتوانید راحت تر بر روی پیام اصلیای که قصد انتقال آن را دارید تمرکز کنید. هنگامی که این کار را میکنید این سوال را نیز از خود بپرسید که آیا این صفحه بعد از برداشتن تمامی استایلها، هنوز هم داستانی واضح و منسجم برای بازگو کردن دارد؟ اگر پاسخ مثبت بود به این معناست که در مسیر درستی قرار دارید.
زمان همکاری
همانطور که پیشتر اشاره شد، UX 2.0 استفاده از چندین تکنولوژی جدید را با خود به همراه آورده؛ ازجمله دستیار صوتی و واقعیت مجازی و برای بسیاری از طراحان این تکنولوژیها ناشناخته هستند. با این وجود، این یکی از جدیدترین ترندهای UX در سال ۲۰۱۸ است و وقتی پای طراحی در میان باشد، طراحان مجبورند رویکردهای جدیدی را اختیار کنند تا بدین ترتیب این نیاز را به برنامه نویسان نیز انتقال دهند. دقیقاً به همین دلیل است که در دنیای طراحی UX، کار تیمی روز به روز از اهمیت بیشتری برخوردار میشود. طراحان و برنامه نویسان باید با همکاری با یکدیگر کار کنند تا بدین وسیله اطمینان حاصل کنند که تکنولوژیهای جدید آماده هستند تا مورد استفادهی کاربران قرار گیرند. به همین خاطر است که استفاده کنندگان از UX باید اطمینان حاصل کنند که مهارتهایشان برای رویارویی با چالشهای پیش رو، در حال رشد و ترقی است. طراحانی که دانش کد زنی نیز دارند، رهبران نوآوری در UX خواهند بود. علاوه بر این، برخورداری از دانش توسعه سمت کاربر (front end development) فرایند همکاری را کارآمد و یکپارچه خواهد کرد.
توجه داشته باشید که همکاری تنها یک نوع ندارد؛ بلکه شامل انواع زیر است:
- همکاری بلادرنگ:
این نوع از همکاری، موانع زمانبر، تشریفات و حلقههای بستهی تکرار همراه آن را حذف میکند که این امر برای تیمهایی که اعضای آن از هم دور هستند، بسیار ارزشمند است. Google Docs اولین نمونه از این همکاری بود که بعدا پیروانی همچونFreehand by Invision ، Figma، Mural.co، Stickies.io، Pixelboard و Slack پیدا کرد.
- Vision control:
سیستم بسیار خوبی برای پیگیری تغییرات و پذیرش اکتشافات و ایدههای جدید در کار است. علاوه بر این، دیگر نیازی نیست ساعتها وقت بگذارید و سر در بیاورید که “final_alt_v02_04.sketch” چیست؛ که این خود نوعی موهبت به شمار میآید. ابزارهای حل مشکل محبوب شامل Folio، Abstract، Katus و Plant است؛ اما با اطمینان میگوییم که میتوانید انتظار طیف بسیار گسترده تری را برای سال آینده داشته باشید.
- انتقال دانش:
به خاطر داشته باشید که همکاری تنها محدود به مدیریت فایل و live sketching نیست. مهمترین فرصتی که همکاری با خود به همراه میآورد، به اشتراک گذاری دانش کسب شده از تحقیقات، اکتشافات و ورک شاپ هاست. نگذارید که نظرات و نگرشهایی که از کاربران جمع آوری شده است در Google Doc خاک بخورد. امسال، ایجاد یک مخزن از آموختههای پروژه و در دسترس بودن آن برای همه، تبدیل به امری بسیار فراگیر خواهد شد؛ اگر چه کاری بسیار چالش برانگیز است. اما برای حالا، WeWork دادههای جمع آوری شده از تحقیقات را با Polaris به اشتراک میگذارد. Milanote به شما اجازه میدهد که با ایجاد فهرستهایی، انواع مختلف داده را سازماندهی کنید اما باز هم به یک robust (ابزاری کاربردی برای جمع آوری و به اشتراک گذاری داده) نیاز دارید.
واسطهایی که با صدا فعال میشوند
با رشد واسطهای قطعه قطعه (fragmented) که کمتر قابل مشاهده هستند، رفته رفته branding شروع به فراتر رفتن از پیکسلها کرده است. حال چیزهایی فراتر از ظاهر برند و آنچه که میگوید، مطرح است. تجربیات غیر پیکسلی طراحان را علاوه بر تجدید نظر کردن درمورد ترندهای جدید UX در سال ۲۰۱۸، به تجدید نظر کردن در مورد عملکرد و شخصیت یک برند نیز واداشته است.
در این دنیای پر از عوامل حواس پرتی، VUI نقش عمدهای در درگیر کردن و مشغول نگه داشتن کاربران ایفا خواهد کرد. جدیدترین پیشرفتها در یادگیری ماشین و پردازش زبان طبیعی نشان دادهاند که VUI و چت باتها توانایی درک مکالمات پیچیده و پیش بینی پاسخهای شما را دارند.
ممکن است شوکه کننده به نظر برسد، اما با این ترند جدید UX، دیگر UI اضافی خواهد بود. صفحات شروع به ناپدید شدن میکنند و تعاملات عمدتا از طریق صدا، حرکات، نگاه و یا حتی افکار صورت میگیرد.
چرا هوش مصنوعی
روند طراحی UX شامل استفادههای فراوان از هوش مصنوعی است. امروزه، تعداد زیادی از افراد شروع به تجربهی هوش مصنوعی کردهاند، به همین دلیل است که ما شاهد صعود ناگهانی اپلیکیشنهایی هستیم که پیشرفتهای تکنولوژیکی را به کاربران معرفی کرده و آنها را ممکن می سازند. در نتیجه، توصیه میشود که پلتفرم را به خوبی یاد بگیرید، محدودیتهایش را دریابید و به عبارت دیگر ته و تویش را در آورید. بر روی تمامی سرویسهایی که میشناسید، عنوان “AI-powered” خواهد خورد. این امر شامل موارد زیر است: هوش مصنوعیای که دستگاههای فروش خودکار (وندینگ ماشینها) را به وجود میآورد؛ هوش مصنوعیای که جلسات شما را کنترل میکند؛ هوش مصنوعیای که حیوانات خانگی و کودکانتان را چک میکند و هوش مصنوعیای که جای خالی شما را در محل کارتان پر میکند. در این میان چیزی اتفاق میافتد که ممکن است توجه نکرده باشید: ما در حال استفاده از کلمهای هستیم که حتی نمیدانیم دقیقا به چه معناست. پس آنچه که لازم است در این باره بدانیم در ذیل آمده است:
- هوش مصنوعی یک شبکهی جدید همچون موبایل، وسایلی که به اینترنت متصل میشوند و چت باتها نیست، بلکه لغتی آرمانی است که منعکس کنندهی یک تصویر ذهنی است که میتواند به چندین روش پیاده سازی شود.
- این که همه چیز را AI بنامیم منجر به آسیب رساندن به صنعت ما میشود. معمولا طراحان وانمود میکنند که دقیقا میدانند هوش مصنوعی چیست و چگونه کار میکند که نتیجهی آن استفاده از واژهای نادرست است و در واقع منظورشان “الگوریتم هوشمند” است.
در نتیجه، پیش از آنکه این ترند جدید UX را به محصول خود بچسبانید، پرسشهای زیر را از خود بپرسید:
- تفاوت آن با یک الگوریتم ساده چیست؟
- این هوش مصنوعی قرار است چه چیزی را خودش بیاموزد؟
- آیا کاربر به این ویژگی هوش مصنوعی نیازی دارد؟ آیا میتوان به طرق دیگری این نیاز را برطرف کرد؟
- سه موردی که به وسیلهی آن، این هوش مصنوعی به کاربران سود میرساند، چیست؟
- آیا لازم است که کاربر مطلع شود این محصول از هوش مصنوعی بهره میبرد یا به عبارتی AI-powered است؟
- اگر پاسخ سوالات بالا مثبت است، چگونه یک نفر میتواند به طور شفاف و در عین حال ساده با چیستی هوش مصنوعی ارتباط برقرار کند؟
- مصرف کنندگان چه میزان دید، شفافیت و کنترل نسبت به نحوهی عملکرد این هوش مصنوعی خواهند داشت؟
- بیایید این بار به این فکر کنیم که اصلا چرا این خدمات بهرهمند از هوش مصنوعی را ایجاد کردهایم و معنای آن برای کاربران چیست؟
سخن آخر
طراحی UX با تمرکزی فراوان بر تکنولوژیهای نوظهور سازگار، فضای تجربیات کاربران را در سال ۲۰۱۸ تحت سلطهی خود در خواهد آورد. همزمان شرکتها توجه بیشتری به ارزیابی ایدهها و سپس طراحی محصولاتی که کاربران به آنها نیاز دارند، خواهند داشت. به همین دلیل، تفکر طراحی محبوبیت مییابد و کسانی که پذیرای آن باشند همان کسانی خواهند بود که میخواهند طرحهای انسان-محور ایجاد کنند.
دیدگاهتان را بنویسید