قالب وردپرس با سئو بالا راهکار جدید برای وب سایت های دانلودی دریافت و مشاهده

آموزش کامل تحقیق در تجربۀ کاربر UX (بخش سوم)

فرهاد کره بندی

آنچه در ۲۰۱۷ مشاهده کردیم

سال ۲۰۱۷ برای UX، سالی پربار بود. جذابترین و جدیدترین واژگان مورد استفاده در سال گذشته، شامل شخصی سازی هوشمندتر، هوش مصنوعی و واقعیت مجازی بود. در کنار این موارد واژه­ای نیز وجود داشت که بسیار برجسته و چشمگیر بود: ساختارشکنی و نوآوری دیجیتال. با این وجود، تقریبا غیرممکن است که سال ۲۰۱۷ را بدون جریان بیت کوین به یاد آورد. همچنین ترندهای UX در سال گذشته شاهد افزایش چشمگیر رویکردهای مینیمال نسبت به طرح بندی و آرایش صفحه (layout) بود. به هرجا که نگاه می­کردید، ویدئوهایی از تصویرسازی­های بی عیب و نقص دیده می­شد. علاوه بر این، انیمیشن­هایی که در سال ۲۰۱۷ مشاهده کردیم، در عین کاربردی بودن، بسیار دلپذیر بودند و ترکیب رنگ­ها بسیار دوست داشتنی بود. شخصی سازی، تولید بازی و واسط محاوره­ای (conversational interface) نیز همه گیر شده بودند.

با همه ی این تفاصیل می­توان گفت که سال ۲۰۱۷ سالی پر از تکنولوژی و طراحی­های مشابه واسط بوده است و سالی بسیار هیجان انگیز بوده است.

چه چیزهایی برای ۲۰۱۸ در انتظار ماست؟

دقیقا تا سال پیش، مردم دقیقا نمی­دانستند UX به چه معناست اما در همین حین UX به آرامی در حال پیشرفت و تکامل بود. با همه­ی آنچه که گفته شد، ما بسیار هیجان زده هستیم که اعلام کنیم امسال UX 2.0 متولد شد. این نسخه بسیار جدید است و نسخه­ی بسیار بهتری از UX. UX 2.0 سال پیش است. این نسخه شامل تعدادی ابزار جدید است که می­تواند تجربه­ای واقعی­تر و شخصی سازی هوشمندانه‌تری را فراهم آورد. همچنین شامل تکنولوژی­هایی چون واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و دستیار صوتی است.

بدون مقدمه چینی بیشتر، نگاهی می­اندازیم به آنچه که می­توانید از UX 2.0 جدید انتظار داشته باشید:

مشارکت جدید: تجارت و طراحی

در سال ۲۰۱۸، طراحان ‏UX  نیاز خواهند داشت که درک بیشتری از کسب و کاری که برای آن طراحی می­کنند، به دست آورند. حیطه­ی طراحی در حال رشد و تکامل است و در عین حال بودجه­هایی که به آن تخصص می­یابند در حال گسترش هستند؛ به همین دلیل است که دورنمای طراحی به تدریج در حال رقابتی تر و پیچیده تر شدن است. یکی از تازه ترین ترندهای UX در سال ۲۰۱۸ شامل تغییر جهتی سریع از طراحی UX به طراحی محصول است. به همین خاطر، نقش­ها و مسئولیت­های طراحان افزایش خواهد یافت و نیاز به طراحانی که دانش طراحی و استراتژی کسب و کار را به طور همزمان داشته باشند، اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

برخلاف ۲۰۱۷ که طراحان UX می‌بایست هنگام اتخاذ رویکرد design-first برای یک محصول دیجیتال، با کارآفرینان به بحث و جدال می‌پرداختند، امسال شاهد چنین چیزی نخواهیم بود و این امر شروع به تغییر کرده است. امروزه طراحان ‏ UX نقش­های متفاوتی بر عهده دارند. شیوه‌های طراحی UX در سال ۲۰۱۸، علاوه بر  طراحی مجدد، شامل مهندسی مجدد نیز هست. دلیل آن ساده است: طراحان UX می‌بایست با طرح­های خود زندگی مردم را بهبود بخشند، اما این طرح­ها باید در رسیدن به اهداف تجاری نیز کمک کنند. ترویج UX طراحان را وا می­دارد تا نسبت به خصوصیات، صفحات و تجربیاتی که خلق می­کنند با تدبیرتر عمل کنند. زمان آن رسیده است که طراحان این واقعیت را که آن­ها “فقط هنرمند نیستند بلکه بیزینس من نیز هستند” را بپذیرند.

 

 

طراحی برای مصرف کنندگان عصر جدید

امروزه، تجربیات مردم در اپلیکیشن­های محبوب و رسانه­های اجتماعی باعث شده است تا مصرف کنندگان لوس و پرتوقع شوند و انتظاراتشان درمورد زمان تحویل محصولات و خدمات موردنیازشان تغییر کند. درنتیجه طراحان UX در سال ۲۰۱۸ باید برای چنین مصرف کنندگانی طراحی کنند، که همانطور که گفته شد به آسانی راضی نمی­شوند. بیابید نگاهی به ویژگی­های این مصرف کنندگان جدید بیندازیم.

  • مصرف‌کنندگان عجول

امروزه، مصرف کنندگان سریع‌تر از هر زمان دیگری تصمیم می­گیرند؛ به همین دلیل است که انتظار دارند بتوانند به همان سرعت نیز به تصمیماتشان جامه­ی عمل بپوشانند: آن­ها صبر نمی­کنند، هرچه می­خواهد بشود!

علاوه بر این، این مصرف کنندگان توقع دارند برندها بدانند که آن­ها چه چیزی را، چه موقعی نیاز دارند!

  • مصرف کنندگان کنجکاو

به لطف اینترنت، مصرف‌کنندگان دسترسی بی قید و شرطی به حجم عظیمی از اطلاعات دارند. کاربران براساس تحقیقاتشان، تصمیمات آگاهانه تری را اتخاذ می­کنند.

  • مصرف‌کنندگان پرتوقع

هنگامی که مردم برای به دست آوردن اطلاعات مورد نظرشان آنلاین می­شوند، توقع دارند همه­ی تجربیات با سلیقه­ی آن­ها جور باشد. شرکت­ها برای اینکه نشان دهند واقعاً به مصرف‌کنندگان خود اهمیت می­دهند باید چیزی فراتر از محصولات سفارشی را ارائه دهند. این در واقع تغییر جهتی از تجربه­ی کاربری به تجربه­ی محصول است.

داستان‌گویی از طریق UI

همانطور که مسیر پیش روی مشتریان به مرور زمان در حال از هم گسسته شدن است، وظیفه­ی طراحان UX است تا اطمینان حاصل کنند که برندها در طول تمامی راه­های ارتباطی، روایتی منسجم را بازگو می­کنند. آن­ها همچنین باید اطمینان حاصل کنند که این داستان­ها متقاعد کننده، جذاب و انسانی است. به همین دلیل است که امسال طراحان UX محتواهای کتبی را مورد توجه قرار دادند. سال ۲۰۱۷ نشانی از آغاز یک رابطه­ی جدید را با خود به همراه داشت: همکاری بین طراحان UX و کپی‌رایترها. این نوع روابط و تاثیرات متقابل، در سال ۲۰۱۸ به رشد خود ادامه خواهد داد و موجب گسترش واژگانی چون “UX writing” خواهد شد که یکی از جدیدترین ترندهای UX برای امسال است و دیگر نه تنها به عنوان یک تکنیک، بلکه به عنوان یک عنوان کاری معرفی خواهد شد.

جستجو در داخل واسطی که به خوبی طراحی شده باشد، همانند خواندن داستانی هیجان انگیز است؛ به همین خاطر است که می­گوییم هر طراح در واقع یک راوی و داستان سراست. خواه آنچه که طراحی می­کند یک landing page، product page، فرم ثبت نام یا یک چت بات باشد، همه جا داستانی در جریان است. پس برای لحظه­ای ماژول­ها، شبکه­های ستونی و iconography را فراموش کنید و تنها به هسته­ی مرکزی نوع ارتباطی که می­خواهید با کاربر برقرار کنید بیاندیشید. اگر پیش از آنکه مستقیم به سراغ طراحی یک نرم افزار بروید تا wireframe  مورد نظرتان را ایجاد کنید، با استفاده از یک text editor خلاصه­ای ساده از داستان را تهیه می­کردید چه؟ با خالی کردن ذهنتان از انواع و اقسام خرت و پرت­های بصری می‌توانید راحت تر بر روی پیام اصلی­ای که قصد انتقال آن را دارید تمرکز کنید. هنگامی که این کار را می‌کنید این سوال را نیز از خود بپرسید که آیا این صفحه بعد از برداشتن تمامی استایل­ها، هنوز هم داستانی واضح و منسجم برای بازگو کردن دارد؟ اگر پاسخ مثبت بود به این معناست که در مسیر درستی قرار دارید.

زمان همکاری

 

همانطور که پیشتر اشاره شد، UX 2.0  استفاده از چندین تکنولوژی جدید را با خود به همراه آورده؛ ازجمله دستیار صوتی و واقعیت مجازی و برای بسیاری از طراحان این تکنولوژی­ها ناشناخته هستند. با این وجود، این یکی از جدیدترین ترندهای UX در سال ۲۰۱۸ است و وقتی پای طراحی در میان باشد، طراحان مجبورند رویکردهای جدیدی را اختیار کنند تا بدین ترتیب این نیاز را به برنامه نویسان نیز انتقال دهند. دقیقاً به همین دلیل است که در دنیای طراحی UX، کار تیمی روز به روز از اهمیت بیشتری برخوردار می­شود. طراحان و برنامه نویسان باید با همکاری با یکدیگر کار کنند تا بدین وسیله اطمینان حاصل کنند که تکنولوژی­های جدید آماده هستند تا مورد استفاده­ی کاربران قرار گیرند. به همین خاطر است که استفاده کنندگان از UX باید اطمینان حاصل کنند که مهارت­هایشان برای رویارویی با چالش­های پیش رو، در حال رشد و ترقی است. طراحانی که دانش کد زنی نیز دارند، رهبران نوآوری در UX خواهند بود. علاوه بر این، برخورداری از دانش توسعه سمت کاربر (front end development) فرایند همکاری را کارآمد و یکپارچه خواهد کرد.

توجه داشته باشید که همکاری تنها یک نوع ندارد؛ بلکه شامل انواع زیر است:

  • همکاری بلادرنگ:

این نوع از همکاری، موانع زمانبر، تشریفات و حلقههای بسته­ی تکرار همراه آن را حذف می­کند که این امر برای تیم‌هایی که اعضای آن از هم دور هستند، بسیار ارزشمند است. Google Docs اولین نمونه از این همکاری بود که بعدا پیروانی همچونFreehand by Invision ، Figma، Mural.co، Stickies.io، Pixelboard و Slack پیدا کرد.

  • Vision control:

سیستم بسیار خوبی برای پیگیری تغییرات و پذیرش اکتشافات و ایده‌های جدید در کار است. علاوه بر این، دیگر نیازی نیست ساعت‌ها وقت بگذارید و سر در بیاورید که “final_alt_v02_04.sketch” چیست؛ که این خود نوعی موهبت به شمار می­آید. ابزارهای حل مشکل محبوب شامل Folio، Abstract، Katus و Plant است؛ اما با اطمینان می‌گوییم که می‌توانید انتظار طیف بسیار گسترده تری را برای سال آینده داشته باشید.

  • انتقال دانش:

به خاطر داشته باشید که همکاری تنها محدود به مدیریت فایل و live sketching نیست. مهمترین فرصتی که همکاری با خود به همراه می‌آورد، به اشتراک گذاری دانش کسب شده از تحقیقات، اکتشافات و ورک شاپ هاست. نگذارید که نظرات و نگرش­هایی که از کاربران جمع آوری شده است در Google Doc خاک بخورد. امسال، ایجاد یک مخزن از آموخته­های پروژه و در دسترس بودن آن برای همه، تبدیل به امری بسیار فراگیر خواهد شد؛ اگر چه کاری بسیار چالش برانگیز است. اما برای حالا، WeWork  داده­های جمع آوری شده از تحقیقات را با Polaris به اشتراک می­گذارد. Milanote به شما اجازه می­دهد که با ایجاد فهرست‌هایی، انواع مختلف داده را سازماندهی کنید اما باز هم به یک robust (ابزاری کاربردی برای جمع آوری و به اشتراک گذاری داده) نیاز دارید.

واسط­هایی که با صدا فعال می­شوند

با رشد واسط­های قطعه قطعه (fragmented) که کمتر قابل مشاهده هستند، رفته رفته branding شروع به فراتر رفتن از پیکسل­ها کرده است. حال چیزهایی فراتر از ظاهر برند و آنچه که می­گوید، مطرح است. تجربیات غیر پیکسلی طراحان را علاوه بر تجدید نظر کردن درمورد ترندهای جدید UX در سال ۲۰۱۸، به تجدید نظر کردن در مورد عملکرد و شخصیت یک برند نیز واداشته است.

در این دنیای پر از عوامل حواس پرتی، VUI نقش عمده­ای در درگیر کردن و مشغول نگه داشتن کاربران ایفا خواهد کرد. جدیدترین پیشرفت­ها در یادگیری ماشین و پردازش زبان طبیعی نشان داده‌اند که VUI و چت بات­ها توانایی درک مکالمات پیچیده و پیش بینی پاسخ­های شما را دارند.

ممکن است شوکه کننده به نظر برسد، اما با این ترند جدید UX، دیگر UI اضافی خواهد بود. صفحات شروع به ناپدید شدن می­کنند و تعاملات عمدتا از طریق صدا، حرکات، نگاه و یا حتی افکار صورت می‌گیرد.

چرا هوش مصنوعی

روند طراحی UX شامل استفاده­های فراوان از هوش مصنوعی است. امروزه، تعداد زیادی از افراد شروع به تجربه­ی هوش مصنوعی کرده‌اند، به همین دلیل است که ما شاهد صعود ناگهانی اپلیکیشن­هایی هستیم که پیشرفت­های تکنولوژیکی را به کاربران معرفی کرده و آن­ها را ممکن می سازند. در نتیجه، توصیه می­شود که پلتفرم را به خوبی یاد بگیرید، محدودیت­هایش را دریابید و به عبارت دیگر ته و تویش را در آورید. بر روی تمامی سرویس­هایی که می­شناسید، عنوان “AI-powered” خواهد خورد. این امر شامل موارد زیر است: هوش مصنوعی­ای که دستگاه‌های فروش خودکار (وندینگ ماشین‌ها) را به وجود می­آورد؛ هوش مصنوعی­ای که جلسات شما را کنترل می­کند؛ هوش مصنوعی­ای که حیوانات خانگی و کودکانتان را چک می­کند و هوش مصنوعی­ای که جای خالی شما را در محل کارتان پر می­کند. در این میان چیزی اتفاق می‌افتد که ممکن است توجه نکرده باشید: ما در حال استفاده از کلمه­ای هستیم که حتی نمی­دانیم دقیقا به چه معناست. پس آنچه که لازم است در این باره بدانیم در ذیل آمده است:

  • هوش مصنوعی یک شبکه‌ی جدید همچون موبایل، وسایلی که به اینترنت متصل می‌شوند و چت بات­ها نیست، بلکه لغتی آرمانی است که منعکس کننده­ی یک تصویر ذهنی است که می­تواند به چندین روش پیاده سازی شود.
  • این که همه چیز را AI بنامیم منجر به آسیب رساندن به صنعت ما می­شود. معمولا طراحان وانمود می­کنند که دقیقا می‌دانند هوش مصنوعی چیست و چگونه کار می­کند که نتیجه­ی آن استفاده از واژه­ای نادرست است و در واقع منظورشان “الگوریتم هوشمند” است.

در نتیجه، پیش از آنکه این ترند جدید UX را به محصول خود بچسبانید، پرسش­های زیر را از خود بپرسید:

  • تفاوت آن با یک الگوریتم ساده چیست؟
  • این هوش مصنوعی قرار است چه چیزی را خودش بیاموزد؟
  • آیا کاربر به این ویژگی هوش مصنوعی نیازی دارد؟ آیا می­توان به طرق دیگری این نیاز را برطرف کرد؟
  • سه موردی که به وسیله­ی آن، این هوش مصنوعی به کاربران سود می­رساند، چیست؟
  • آیا لازم است که کاربر مطلع شود این محصول از هوش مصنوعی بهره می­برد یا به عبارتی AI-powered است؟
  • اگر پاسخ سوالات بالا مثبت است، چگونه یک نفر می­تواند به طور شفاف و در عین حال ساده با چیستی هوش مصنوعی ارتباط برقرار کند؟
  • مصرف کنندگان چه میزان دید، شفافیت و کنترل نسبت به نحوه­ی عملکرد این هوش مصنوعی خواهند داشت؟
  • بیایید این بار به این فکر کنیم که اصلا چرا این خدمات بهره‌مند از هوش مصنوعی را ایجاد کرده­ایم و معنای آن برای کاربران چیست؟

سخن آخر

طراحی UX با تمرکزی فراوان بر تکنولوژی­های نوظهور سازگار، فضای تجربیات کاربران را در سال ۲۰۱۸ تحت سلطه­ی خود در خواهد آورد. همزمان شرکت­ها توجه بیشتری به ارزیابی ایده­ها و سپس طراحی محصولاتی که کاربران به آن­ها نیاز دارند، خواهند داشت. به همین دلیل، تفکر طراحی محبوبیت می­یابد و کسانی که پذیرای آن باشند همان کسانی خواهند بود که می­خواهند طرح­های انسان-محور ایجاد کنند.

برچسب ها : , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش طراحی سایت

آموزش کامل طراحی سایت

اگر تا به حال به دنبال طراحی سایت رفتید و موفق نشدید بهتر است این مجموعه را یک نگاه کنید . مجموعه ای کامل با هدف شروع از ساده ترین نکات برای افراد مبتدی تا ساختن یک قالب حرفه ای در وردپرس !


براتون منتشر کنم