قالب وردپرس با سئو بالا راهکار جدید برای وب سایت های دانلودی دریافت و مشاهده

چطور داستان کاربر هوشمندانه‌تری برای توسعۀ طراحی سایت خود بسازیم؟

امیر چیتایی

همانطور که می‌دانید ما برای یک طراحی بر اساس تجربه کاربری UX به داستان کاربر نیاز داریم. حالا در این مقاله قصد داریم به شما راه‌کارهایی را ارائه دهیم که بر اساس آن داستان کاربر هوشمندانه‌تری بسازید و از آن در طراحی سایت احتمالیتان بهره ببرید.

در بسیاری از موارد، داستان کاربر و نمونه‌های اولیه برای ساخت و توسعۀ محصولات به کار می‌رود. هر دو این ابزار ارزش بسیار زیادی برای طراحی ما دارند، اما باید به این نکته نیز توجه داشت که این ابزارها به تنهایی برای شناخت مشکل و نتیجه‌گیری نهایی کافی نیستند. در این مقاله قصد دارم به شما بگویم که یکسری تغییرات ساده در داستان کاربر می‌تواند به صورت قابل توجهی بر سایت یا محصول نهایی شما تاثیر بگذارد. قبل از این که بحث را شروع کنیم اگر می‌خواهید بیشتر در مورد این نوع تغییرات بخوانید می‌توانید کتاب الکترونیکی Fixing the Enterprise UX Process که توسط جو ناتولی نوشته شده را مطالعه کنید.

مشکل داستان‌های کاربر مرسوم چیست؟

عیب از داستان‌های کاربر قدیمی نیست، مسئله این است که کاربران رفتارهای مختلفی انجام می‌دهند.

در این مقاله قصد نداریم به تنهایی داستان کاربر را تنها عامل موفقیت در طراحی معرفی کنیم ولی این را باید بدانیم که این داستان‌ها به شدت می‌تواند برای طراحی و توسعۀ سایت یا محصول احتمالیمان مفید باشد. در واقع برای طراحی بر اساس تجربۀ کاربریUX باید نکات دیگری را نیز به درستی رعایت کنیم. در واقع در UX ما فقط بر روی کاربران و نیازهایشان تمرکز می‌کنیم. برای شناخت کاربران و نیازهایشان ابتدا باید با روش‌های مختلفی که در مقالۀ راهنمای کامل در تحقیق تجربه کاربر به آن اشاره کردیم دست به جمع‌آوری دقیق اطلاعات بپردازیم و سپس با استفاده از روش‌های مختلف و قوانین UX دست به طراحی بزنیم. در مورد داستان کاربر باید به شما بگویم که داستان کاربر فقط سفر کامل یک کاربر را از ابتدا تا انتها توصیف نمی‌کند بلکه به سوالات زیادی پاسخ می‌دهد.

………………

می‌خواهم یک راه و فرمول ساده را برای بهتر ساختن داستان کاربر به شما پیشنهاد دهم. اهداف کاربرانتان را قبل از شروع به طراحی در نظر بگیرید و این مسئله را همیشه در نظر بگیرید که سایت طراحی شده توسط شما هر محصول احتمالی دیگر، چه مشکلی را از کاربرانتان قرار است حل کند. رعایت این نکتۀ ساده می‌تواند عملکرد سازمانی شما را بهبود ببخشد و شما بتوانید کاربران زیادی را متوجه سایت خود کنید.

سعی کنید به جای استفاده عبارت پایین:

“به عنوان {یک کاربر} می‌خواهم {تابعی} را به طوری که {عملی انجام شود}

داستان کاربر را به شکل زیر بنویسید:

{کاربر} می‌خواهد (عملکردی} را برای رسیدن به هدف که این هدف در تحقق {هدف کاربران} است، انجام دهد.

“اگر ترفند بالا را در ساخت داستان کاربر خود در نظر نگیرید، ممکن است {اثر نامطلوبی} را بر سازمان خود بگذارید.

همچنین شما می‌توانید جملۀ بالا را اینگونه دچار تغییر کنید:

با فعال کردن کاربران، می‌توانید {ارزش مشخص قابل اندازه گیری} را به سازمان خود ارائه دهید.

با این کار، داستان کاربر واقعی به داستان کاربر با نیتی خاص تغییر می‌کند. این جمله سوال دیگری را به وجود می‌آورد: چگونه می‌توانیم داستان کاربر را طوری بسازیم که قابل اندازه‌گیری باشد؟

این نکته را در نظر داشته باشید که در این مرحله ما از شروع طراحی صحبت می‌کنیم. همیشه برای شروع باید بر روی مهم‌ترین مشکل کاربران متمرکز شوید. در غیر این‌ضورت با هر پتانسیل دیگری که دارید با شکست مواجه خواهید شد. در واقع برای یک طراحی اصولی و حرفه‌ای شما باید اطلاعات قابل اندازه‌گیری و مقیاس پذیری از کاربران خود را به دست آورید. به دست آوردن اطلاعاتی با ویژگی‌های گفته شده برای بقا و موفقیت شما بسیار اهمیت دارد.

تکمیل وظیفه یا موفقیت؟

داستان‌های کاربر مرسوم، در سطح بسیار تاکتیکی نقش خود را ایفا می‌کنند و آن تمرکز به طور کامل بر روی تکمیل کار است، ولی این مسئله باعث بروز مشکل می‌شود و آن توجه به این مسئله است که تکمیل وظیفه همان موفقیت نیست. اگر شما طرح UX بهتری می‌خواهید باید بر روی موفقیت متمرکز شوید.

کشف و ترکیب کردن نحوه برخورد کاربران و نحوۀ تعاملاتشان با سایت احتمالی شما یا با دیگر کاربران و در نظر گرفتن اهدافشان در وهله اول اهمیت زیادی پیدا می‌کند و به خاطر همین اولین اقدام ما برای شروع طراحی سایت یا هر محصول دیگری توجه به نکتۀ ذکر شده است. شما باید جواب این سوال که چرا یک تعامل یا رفتار خاص باعث می‌شود که طرح UX شما بهتر شود را بیابید. همچنین باید به این نکته توجه کنید که تجربۀ کاربر می‌تواند عملکرد کسب و کارها را بهبود ببخشد.

با استفاده از فرمت بالا، داستان کاربر جدید شما ممکن است مانند این باشد:

تکمیل وظیفه

“همانطور که جین بانک تلر می‌گوید:، من می خواهم یک لیست میانبرهای پیش فرض از معاملات را با یک کلیک در اختیار داشته‌ باشم تا بتوانم معاملات بیشتری انجام دهم.”

موفقیت

“جین بانک تلر می خواهد یک لیست میانبرهای پیش فرض از معاملات را با یک کلیک داشته باشد تا به هدف خود یعنی به دست آوردن مشتریان از طریق سرعت محصول ساخته شده دست پیدا کند و از طولانی شدن معاملات و سرخوردگی مشتریان جلوگیری کند. اگر این کار انجام نشود به احتمال زیاد مقدار قابل توجهی از مشتریان  به سمت رقبای دیگر جذب خواهند شد.

برای جین، گرفتن مشتریان از این طریق و تکمیل معاملات خود، تکمیل وظیفه تعبیر می‌شود و او در حال حاضر در حال انجام این کار است. حالا می‌خواهیم این کار را بهتر از گذشته انجام دهیم طوری که دقیق تر، کارآمدتر به نظر برسد و باعث شود که مشتریان احساس کنند که فرآیند بسیار لذت بخش و سریع است. حالا کار جین موفقیت تعبیر می‌شود.

امیدوارم با مثال بالا متوجه شده باشید که چرا اندیشیدن به موفقیت به مراتب بهتر از تکمیل وظایف است. وقتی که شما موفقیت را انتخاب می‌کنید در واقع نیازهای مشتریان را شناسایی می‌کنید و آن‌ها را برآورده می‌کنید وقتی که مشتریان احساس کنند که شما از آن‌ها در مقابل مشکلات و نیازهایشان حفاظت می‌کنید به شما وفادار می‌مانند و بدون شک شما به موفقیت دست پیدا خواهید کرد. پس برای ساختن داستان کاربر بهتر، دقت داشته باشید چه کاری را برای آن‌ها انجام می‌دهید. منطق و احساس خود را در مسیر کسب تجربیات کاربران قرار دهید، اینطور می‌توانید یک داستان کاربر فوق‌العاده بسازید.

امیدوارم که این مقاله به شما کمک کند که بهتر از قبل در زمینۀ طراحی بر اساس تجربۀ کاربری UX قدم بگذارید و با رعایت اصول ذکر شده یک سایت حرفه‌ای را بر اساس  نیاز کاربرانتان طراحی کنید. همیشه به یاد داشته باشید که برای عملکرد بهتر برای خود یا سازمانی که در آن فعالیت می‌کنید موفقیت را در نظر داشته باشید نه صرفاٌ تکمیل وظیفۀ خود را. این کلید موفقیت بسیاری از کسب و کارهاست. بی صبرانه منتظر نظرات و دیدگاه‌های شما کاربران عزیز هستیم.

برچسب ها : , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش طراحی سایت

آموزش کامل طراحی سایت

اگر تا به حال به دنبال طراحی سایت رفتید و موفق نشدید بهتر است این مجموعه را یک نگاه کنید . مجموعه ای کامل با هدف شروع از ساده ترین نکات برای افراد مبتدی تا ساختن یک قالب حرفه ای در وردپرس !


براتون منتشر کنم