ترندهای طراحی UI در سال ۲۰۱۸
همانند دنیای مد و فشن، در حوزه UX و UI نیز در سال ۲۰۱۸ شاهد ترندهایی خواهیم بود که برخی از آنها ماندگار و برخی دیگر هم مقطعی هستند. در این سال، ترندهای طراحی UI، چشمگیر و شجاعانه است و به شما امکان میدهد تا کاملا در آن، غوطهور شوید. در حالیکه در ترندهای سال ۲۰۱۷، شاهد رشد هوش مصنوعی (AI) بودیم، در سال ۲۰۱۸ شاهد نقش بسزای واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) در ترندهای طراحی UI خواهیم بود. در ادامه، به برخی از مهمترین ترندهای سال ۲۰۱۸ اشاره شده است.
تایپوگرافی: فونتهای بزرگ
تایپوگرافی یکی از ویژگیها و امکانات UI محسوب میشود که بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. برای مثال، میتوان آن را به تصاویر و ویدئوها اضافه کرد؛ میتوان در قالب انیمیشن یا در رنگهای مختلف بکار برد؛ و یا اینکه به عنوان بخشی از آرایش صفحه از آن استفاده کرد. در کل، این ویژگی یکی از مهمترین اِلمانهای UI است چراکه نقشی بسزا در ایجاد یک تجربه کاربری عالی ایفا میکند.
تصاویر انتزاعی همراه با گرادینتها
در ترندهای جدید طراحی UI در سال ۲۰۱۸، شاهد تصاویر انتزاعی/تجاری همراه با گرادینتها هستیم. در این تصاویر شاهد فرمهای ساختارشکن یا طراحیهای بدون ساختار مشخص و عدم تقارنهای متعدد هستیم.
حس و استایل وینتاژ
یکی دیگر از ترندهای ۲۰۱۸، رابطهای کاربری با حس و استایل وینتاژ (سبک قدیمی) هستند. اگرچه چنین اتفاقی، جدید و انقلابی محسوب نمیشود اما شاهد افزایش آن در سال ۲۰۱۸ هستیم. استفاده از ظاهر و استایل کلاسیک و وینتاژ، زمان و مکان خاص ندارد و در تمام دوران متداول است. به همین دلیل است که برخی برندها در سال ۲۰۱۸ به افزایش استفاده از سبک و استایل وینتاژ روی میآورند تا پیچیدهتر به نظر آیند.واقعیت مجازی
واقعیت مجازی (VR) یکی از ویژگیهای متداول در الگوهای طراحی UI در سال ۲۰۱۸ است. این به این دلیل است که طراحان UI متوجه شدند که امروزه، کاربران تمایل دارند تا یک دنیای کاملا دیجیتالی را تجربه کنند و در آن غرق شوند. کاربران عصر دیجیتال تمایل دارند تا هر آنچه را در دنیای واقعی میبینند، در دنیای مجازی نیز تجربه کنند. به بیانی دیگر، نمیخواهند فقط شاهد دنیای دیجیتالی باشند بلکه میخواهند در این دنیا زندگی کنند. طراحان بر این امر واقف شدهاند که لازم است تا توجه مخاطبان را جلب کنند و آنها را وارد دنیایی جذاب و شگفتانگیز کنند. به همین دلیل است که در ترندهای طراحی UI سال ۲۰۱۸، بازار واقعیت مجازی یا VR پیشرفت چشمگیری خواهد داشت و پیشبینی میشود که استفاده از VR برای ارتقاء رابطهای کاربری در سال ۲۰۱۹ متداول خواهد شد.
تصاویر تکرنگ
استفاده از تصاویر تکرنگ به یکی از ترندهای UI در سال ۲۰۱۸ تبدیل شده است. افزایش استفاده از این سبک میتواند به ایجاد یک ترند جدید و خلق نوعی تایپوگرافی بیپروا منجر شود. طراحان به دلیل استفاده از فونتهای بسیار بزرگ، میتوانند استفاده بیش از رنگها را محدود کنند. محدود کردن استفاده از پالتهای رنگی و جایگزین کردن تصاویر تکرنگ، به طراحان امکان خواهد داد قدرت رنگهای انتخابی را برای جذب مخاطب تقویت کنند. دیگر اینکه امکان گیج شدن و سردرگمی کاربران به دلیل وجود رنگهای متعدد در صفحه نمایش از بین میرود. این رویکرد بسیار کارامد است چراکه به کاربران امکان میدهد تا بر یک مجموعه خاص از فعالیتها همانند خرید کردن، مشترک شدن و غیره متمرکز شوند.اِلمانهای سهبُعدی
یکی دیگر از ترندهای ۲۰۱۸، استفاده از اِلمانهای سهبُعدی است. اگرچه به نظر میرسد که استفاده از اِلمانهای سهبُعدی برای وبسایتها تا حدی غیرمعمول و عجیب باشد، اما به تدریج، استفاده از این اِلمانها در طراحیهای UI متداول شده است و به نطر میرسد که در سال ۲۰۱۸ نیز این روند ادامه دارد. البته در سال ۲۰۱۸، فناوریهای UI در حدی پیشرفته نیستند که امکان طراحی کاملا سهبُعدی UI فراهم شود و طراحان فقط میتوانند طرحهایی شبه سهبعدی در رابطهای کاربری ایجاد کنند. البته این مسیری است که کاربران را برای آنچه قرار است در آینده رخ دهد، آماده میسازد.انیمیشنها و interactions

دیدگاهتان را بنویسید