قالب وردپرس با سئو بالا راهکار جدید برای وب سایت های دانلودی دریافت و مشاهده

راهنمای کامل تحقیق در تجربۀ کاربر UX (بخش اول)

امیر چیتایی

قبل از شروع به طراحی سایت، ابتدا باید شروع به تحقیقات ویژه‌ای کنیم. در انجام این تحقیقات بسیار مهم است که مبنایی برای انجام آن داشته‌باشیم. طراحان حرفه‌ای سایت بعد از انجام تحقیقات منسجم در زمینه‌های مختلف که در این مقاله به آن اشاره خواهیم کرد، موقعیت آگاهانه‌ای را برای طراحی سایت احتمالی خود در نظر می‌گیرند. حالا ما می‌خواهیم با استفاده از ابزاری به نام Adobe XD که در راهنمای کامل UI هم به آن اشاره کردیم، اینبار  روی رفتار کاربران تمرکز کنیم. اول از همه باید بدانید ممکن است شغلی به نام محقق طراحی وجود نداشته‌باشد ولی این به این معنی نیست که ما نیازهای کاربران و رفتار آن‌ها را نباید در نظر بگیریم. همیشه دقت داشته‌باشید که برای یک طراحی موفق، قبل از هر کاری شما باید اطلاعات مفیدی از کاربران به دست آورید. تحقیق در زمینۀ رفتار کاربران یکی از مهم‌ترین بخش‌ها برای طراحی شماست و نادیده گرفتن آن به منزلۀ شکست قطعی پروژۀ شماست.

ux مخفف کلمات User Experience به معنی تجربۀ کاربری است و شما برای ایجاد یک سایت موفق به شدت به آن‌ نیاز دارید. همان طور که گفتم مبنای شروع طراحی ما باید در نظر گرفتن شرایط و رفتار کاربران باشد. در واقع هر چیزی که ما در سایتمان قرار می‌دهیم باید با توجه به رفتار و تجربۀ کاربرانمان باشد.

این مقاله شامل یک بخش متشکل از روش های تحقیقاتی است که به طراحان کمک خواهد کرد تا به صورت منسجم دست به طراحی سایت یا یک محصول جدید بزنند و یا یک محصول را مجدداٌ طراحی کنند. باید این مسئله را در نظر داشته‌باشید که در صورتی که برای مشتریان خارجی خود کار می‌کنید یا برای تیم داخلی خود و یا حتی محصول دیجیتالی را طراحی می‌کنید، در هر سه این موارد باز هم تجربۀ کاربری و تحقیقات در این زمینه، اهمیت فراوانی خواهد داشت.

همانطور که جعبه‌ابزار ux  را برای پیشبرد اهدافتان به کار می‌گیرید، باید از ابزارهای تحقیقاتی که به طور موثر باعث می‌‌شودتجارب کاربر را طراحی کنید، بهره بگیرید. در این مقاله قصد دارم ابزارهای موثری که برای تحقیقات از کاربرانتان می‌توانید استفاده کنید را به شما معرفی کنم و کمی هم در مورد UX عمیق‌تر نگاه کنیم. البته در راهنمای کامل تجربۀ کاربر هر چیزی که باید در مورد UX بدانید را به شما خواهم گفت.
تحقیق، موضوعی وسیع است و ما برای توضیح این مسئله مجبوریم از دو دیگاه خرد و کلان به این موضوع نگاه کنیم.
به سراغ عنوان اول از مقاله می‌رویم.

نیاز به تحقیق از کاربران برای طراحی یک سایت موفق

معنی این عنوان اینگونه خلاصه می‌شود: ما برای طراحی سایتی که می‌خواهیم مورد استقبال کاربر قرار بگیرد نیاز به تحقیق از خود کاربران داریم. اگر شما کاربران خود را در قلب فرآیند طراحی خود قرار ندهید، شک نکنید که طراحی موفقی را پیش رو نخواهید‌داشت.

هنگام شروع فرایند طراحی همانطور که در هنگام مشکلات از خود برای چگونگی رفع آن از خود می‌پرسید، در اینگونه طراحی نیز باید سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • کاربران شما می‌خواهند چه کارهایی در این سایت انجام شود؟
  • اهداف کاربرانتان چیست؟
  • آن‌ها چه می‌خواهند بکنند؟

این مسئله باید یکی از اولین مواردی باشد که به آن توجه دارید. تیم رفتارشناسی کاربران شما (یا خود شما) باید به این سوالات پاسخ دقیق و مشخصی دهند. به طور خلاصه: در ابتدای فرآیند طراحی باید سهم بزرگی را برای تحقیق از کاربران خود در نظر بگیرید. با حل این مسئله به راحتی مشخص می‌شود که دامنه پروژه (دقیقا همان کاری است که انجام می دهید) و هدف شما و کاربرانتان چیست.

توصیۀ من به شما این است: با هدف شروع کنید، همه چیز را به طور واضح تعریف کنید و سپس با دقت کار طراحی سایت را انجام دهید. یک محصول خوب به افراد این امکان را می‌دهد که کارهای خود را به راحتی و به بهترین نحو انجام بدهند. نقش شما باید به عنوان طراح حرفه‌ای، تعریف شغل‌های مختلف و طراحی بر اساس این شغل‌هاست.

به طور خلاصه: وقت خود را با کاربران خود صرف کنید، به دانستن نیازهای خود و آن‌چه که آنها در تلاش برای رسیدن به آن هستند، توجه کنید و این مسئله را در نظر داشته باشید که برای موفقیت باید نیازهای آن‌ها را به بهترین شکل برطرف کنید.

به این نکته توجه کنید که بیشتر از هر چیزی تمرکز بر روی کاربران مهم است. این به این معنی نیست که شما شرایط آنان را در ذهن خود به طور فرض در نظر بگیرید، چون ممکن است فرض شما نادرست باشد و این فرض نادرست باعث می‌شود که در طراحی سایت خود چندان موفق نباشید. پس برای یک طراحی اصولی و درست به جای پیش‌فرض‌هایی از عملکرد کاربر لازم است که به طور مستقیم به تحقیق از رفتار کاربر بپردازیم. بعد از جمع‌آوری اطلاعات می‌توانیم طراحی را با فرصت‌های پیش‌ امده آزمایش کنیم.

تحقیق باید یک روند مداوم باشد، در حالت ایده آل، شما باید یک رویکرد تکراری را نسبت به طراحی خود به شکل زیر اتخاذ کنید:

  • پژوهش
  • طراحی
  • نمونۀ اولیه
  • ساختن طرح
  • آزمایش

باید تاکید کنم که این فرآیند مانند یک حلقه است که به صورت مداوم در حال تکرار است. با تحقیق از رفتار کاربر شروع می‌کنیم، با توجه به این تحقیقات، نیاز کاربران را شناسایی می‌کنیم. طرح اولیه و خام را شکل می‌دهیم، روی طرح اولیه کار می‌کنیم و سایت را به طور کامل طراحی می‌کنیم و کارایی طرح‌ را توسط کاربرانمان آزمایش می‌کنیم.

در نظر داشته‌باشید که تحقیق فقط بخشی از یک فرآیند طراحی در چرخۀ بالاست. تحقیقات باید در طول فرآیند طراحی انجام شود و مورد استفاده قرار گیرد تا چالش های پیش فرض را مورد بررسی قرار دهد.

پیروی از طریق این فرایند به نتیجه ای بهتری می انجامد زیرا بازخورد کاربر، تجربه کاربر را شکل خواهد داد. قسمت‌هایی را که ساخته‌اید، حتی اگر در مرحلۀ نمونۀ اولیه باشند باید با استفاده از ابزار کارآمدی مثل  Adobe XD، جمع‌آوری و آزمایش شوند. یادتان باشد برای صرفه جویی در زمان و هزینه؛ بهترین عملکرد، سریع‌ترین عملکرد است. یعنی یک محصول با کیفیت حداقل قابل قبول بسازید و سپس روی آن آزمایشاتتان را تکرار کنید تا به محصول مورد نظرتان برسید. این فرآیند minimum viable product یا به اختصار (MVP) نامیده‌می‌شود. شما می توانید از طریق مشاهدات، چیزهای زیادی یاد بگیرید، مثلاٌ مشاهده کنید که چگونه کاربرانتان با نمونه های اولیۀ شما ارتباط برقرار می‌کنند. همانطور که يوگي برا آن را به عنوان یک سبک مشخص بیان می‌کند و می‌گوید: “شما می‌توانید مشاهدات زیادی داشته‌باشید آن‌هم فقط به وسیلۀ تماشا کردن”
به هیچ‌وقت طراحی خود را در خلا و دور از کاربران قرار ندهید، گاهی لازم است که از محیط کاری خود بیرون بیایید و با افراد مختلف در مورد طرح صحبت کنید. طراحی بدون در نظر گرفتن ذهن کاربران، طراحی نیست. همچنین ممکن است باعث بروز اشتباهاتی شود که باید برای جبران آن هزینۀ گزافی را پرداخت کنیم.
یک فکر اشتباه این است که به خود بگوییم،  ما نمی توانیم تحقیق کاربر را انجام دهیم. به عنوان آخرین نکته به شما می‌گویم که شاید شما شرایط مالی یا غیر مالی را برای هر نوع تحقیقی در مورد کاربران نداشته‌باشید. تحقیق خود را در مقیاس کوچک‌تری انجام دهید. استفاده کردن از تحقیقات در مقیاش کوچکتر بهتر است از اینکه بدون تحقیق از کاربران، دست به طراحی بزنید.

چشم انداز تحقیق

 ابزارهای ارزشمندی وجود دارد که ما می‌توانیم به عنوان یک طراح سایت از آن برای جمع‌آوری و توسعۀ تجربیات کاربران استفاده کنیم. در ادامه مقاله خواهید فهمید که ما می‌توانیم با ترکیب‌ روش‌های مختلف به جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل تحقیقات کاربری بپردازیم تا مطمئن شویم که اطلاعات ما مبتنی بر حقیقت و ترکیبی از همۀ دیدگاه‌هاست. برای اینکار ابزارهای زیادی وجود دارد و غیر ممکن است که ما بتوانیم به همۀ این ابزارها مسلط باشیم با این وجود، مهم است که شروع به ساخت یک جعبه ابزار تحقیق کنید و روش‌های تحقیق خود را به آن‌ها اضافه کنید.

ما می‌توانیم از چشم انداز تحقیق را یک فکر با دو محور در نظر بگیریم:

  • کمی و کیفی
  • رفتار و نگرش

در یک محور، رویکردهای کیفی، بررسی نظرات، رویکردهای کمی و بررسی نظرات را با کمک بررسی داده ها در نظر می گیریم و در محور دوم ما رویکردهای رفتاری، مشاهده کاربران، مشاهده آنچه انجام می دهند؛ و رویکردهای نگرشی، گوش دادن به کاربران، بررسی نگرش و نظرات آنها را مد نظز خود قرار می‌دهیم.

طیف گسترده ای از روش های تحقیق در اختیار ما قرار دارد. مهم این است که اطمینان حاصل کنید که طیف وسیعی از روش‌ها را انتخاب کرده اید تا تحقیقات شما به خوبی انجام شود.

 

قبل از معرفی چند روش تحقیق کمی و کیفی، این نکته بسیار مهم است که چه کسی در نهایت محصول شما را آزمایش می‌کند. باید برای این  کار از محل کار خود خارج شوید و با افرادی که بیرون از محل کارتان هستند، صحبت کنید. در واقع شما برای انسان‌های بیرون از محل کار خود مشغول طراحی هستید پس برای آزمایش طرح خود باید از آن‌ها کمک بگیرید.

هنگام انجام تحقیقات کیفی، شما بیشتر با مشارکت‌کنندگان در تحقیق سر و کار دارید. پس باید توجه کنید که نوع مناسب و مرتبطی از مردم را برای این تحقیق پیدا کنید. برای مثال، اگر شما یک پروژه برای افراد مسن طراحی کرده باشید، ضروری است که برای تحقیق و آزمایش خود نیز باید از افراد مسن کمک بگیرید. پیدا کردن افراد مناسب و غربالگری اسناد و اطلاعات آن‌ها، یک راه برای انجام این کار است. اساساٌ یک سند غربالگری ویژگی‌های کاربران مورد نظر شما را فهرست می‌کند. به طور مثال مشخص می‌شود که افراد انتخابی شما چه تعداد مرد و چه تعداد زن هستند، اطلاعات کامپیوتری آن‌ها چه‌قدر است؟ چند نفرشان بالای ۶۵ سال سن دارد و دسته‌بندی‌هایی از این قبیل.

شرکت کنندگان تحقیق خود را با دقت انتخاب کنید،آن‌ها هستند که یافته های تحقیقاتی شما را به شکل قابل توجهی شکل می‌دهند. پس لازم است در این بخش به جند نکته توجه داشته‌باشید.

تحقیقات کیفی

تحقیق کیفی در درجه اول پژوهش اکتشافی است که برای ایجاد انگیزه ها و نیازهای اساسی کاربر ایجاد شده است. این روش به شما کمک می‌کند که راحت‌تر فکر کنید و ایده‌های ایجاد شده را با این استفاده از روش‌های کمی بسازید و آزمایش کنید. به طور کلی، روش های کیفی به طور گسترده ای بدون ساختار، متمایل به درون و در پایان نرم تر علم هستند. تحقیقات کیفی در مورد ایجاد بینش و نظریه ها هستند. بنابراین ما برای ساخت و آزمایش از روش‌های کمی استفاده می‌کنیم. آنها تمایل به اندازه کوچکتری دارند. حالا می‌دانیم که با استفاده از تحقیقات کیفی رفتار و نگرش کاربران به طور مستقیم جمع آوری می‌شود.

من در این مقاله قصد دارم که سه روش تحقیق کیفی را برای شما توضیح دهم: مصاحبه‌ها، سوالات متنی و کارت ارزیابی.
آزمایش کاربر نیز اهمیت زیادی دارد. به همین جهت قصدارم در مقاله‌ای مجزا، ۱۰ نکات ساده برای بهبود تست کاربر را برای شما بنویسم.
 بیایید به سراغ روش‌های تحقیق کیفی برویم. در این قسمت مب‌خواهم هر کدام از روش‌ها را برای شما توضیح می‌دهم.

مصاحبه‌ها

مصاحبه ها یک راه بسیار عالی برای نفوذ در قلب کاربران و شناسایی نیاز آن‌ها می‌باشد. برای آسان شدن مصاحبه ها به طور موثر نیاز به درجه ای از همدلی و برخی از مهارت های اجتماعی و احساس خودآگاهی دارید. بدون تعارف اگر این ویژگی‌ها را در خود نمی‌بینید، از افرادی استفاده کنید که چنین ویژگی‌هایی را در خود دارند. مهم است که مصاحبه شونده ها اخساس راحتی کنند؛ آنها باید احساس راحتی برای اشتراک گذاری تفکر خودشان با شما داشته باشند. اگر با مصاحبه شونده ها آرام و مهربان باشید، مطمئن باشید که آن‌ها پاسخ صادقانه‌تری را به شما ارائه خواهند داد. یکی از بزرگترین مزایای مصاحبه ها برای مثال، نظرسنجی ها،  این است که شما نه تنها از پاسخ مصاحبه شونده ها، بلکه از طریق زبان بدن آن‌ها به اطلاعات مفیدی دست پیدا می‌کنید.
مصاحبه ها به طور گسترده ای در دو دسته قرار می گیرند:
  • مصاحبۀ ساختار یافته:

در این دست از مصاحبه‌ها، مصاحبه‌کننده بر روی مجموعه‌ای از سوالات ساختاری متمرکز می‌شود و پاسخ‌های مصاحبه شونده‌ها را با هم مقایسه می‌کند. در این روش ما بیشتر حول یک ساختار مشخص و به صورت رسمی مصاحبه می‌کنیم.

  • مصاحبۀ نیمه ساختاری:

در این روش مصاحبه کننده ساختار انعطاف‌پذیرتری دارد. رویکرد در این روش بیشتر مبتنی بر بحث بیشتر است و مصاحبه طبیعی‌تر به نظر می‌رسد.

در واقع باید بدانیم هر کسی که مصاحبه می‌کند این مسئله را می‌داند که برای پیشبرد اهداف سازمانی این کار را انجام می‌دهد. پس حتی اگر شما از یک ساختار از پیش تعیین شده استفاده می‌کنید، باید به مصاحبه‌شوندۀ خود اچازه بدهید که در حین مصاحبه استراحت کند و راحت باشد تا بتوانید مصاحبۀ خود را با کیفیت بهتری به پایان برسانید. سوالاتی را که می‌خواهید از کاربرانتان بپرسید قبل از مصاحبه جمع‌آوری کنید ولی در هنگام مصاحبه اجازه بدهید که مصاحبه‌شونده از حیطۀ سوالات شما فراتر برود، چون ممکن است به مسائلی اشاره کند که برای شما مفید باشد و شما فراموش کرده‌اید که در سوالات خود آن را بگنجانید. مصاحبه ها یک راه مفید برای برآورده کردن پیش فرض های شما هستند و مصاحبه شونده ها اغلب می توانند شما را به اکتشافات غیرمنتظره و چیزهایی که احتمالا از آن آگاه نبودند، هدایت کنند.

همانطور که گفتم باید محیط راحتی را برای مصاحبه شونده ایجاد کنید تا مطمئن شوید که کاملاٌ به سوالات شما پاسخ می‌دهد. ایجاد حس راحتی و همزمان یادداشت نظرات مصاحبه شونده به صورت همزمان کار ساده‌ای نیست، پس به شما توصیه می‌کنم که از یکی از افراد گروه خود بخواهید که در هنگام مصاحبه همه چیز را ثبت و ضبط کند تا هم شما به صورت کامل با مصاحبه شونده تعامل کنید و هم امکان تمرکز بر اطلاعات در هر زمانی برای شما میسر باشد.

پرس و جوی متنی

برای توضیح این قسمت به حرف یوگی برا برمی‌گردم: “برای کسب اطلاعات و مشاهدات بیشتر کافیست فقط تماشا کنید.”

پرس و جوی متنی یک نوع از مصاحبه است، با این تفاوت که اینبار مصاحبه‌شوندگان در محیط خودشان به سوالات و درخواست‌های شما پاسخ می‌دهند. در این قسمت باید سعی کنید رویکرد خود را نسبت به وظایف خاص تعیین کنید.

یک محقق برای استفاده از پرس و جوی متنی بر چهار اصل کلیدی زیر تمرکز می‌کند:

  • متن

مصاحبه‌ها اینبار توسط یک متن و در محیط کار کاربر انجام می‌شود که این مسئله فرصتی برای تجربه شرایط معمول کار، راه حل های موجود و به همان اندازه، ناامیدی کاربر را برای ما فراهم می‌کند.

  • مشارکت

 محقق و کاربر با هم کار می کنند تا فضای کاری کاربران و ابزارهایی که استفاده می‌کنند را به درستی درک کنند.
  •  تفسیر

با به اشتراک گذاشتن مشاهدات و بینش محققان با کاربران، فرصتی برای کاربران برای روشن شدن یا گسترش یافته های محقق وجود خواهد داشت.
  • تمرکز

محقق قادر به هدایت تعاملات کاربر با جنبه هایی است که مربوط به محدودۀ پروژه خاص خودش است.

 

مزایای زیادی برای اتخاذ این رویکرد وجود دارد، زیرا کاربران در محل کار خود مشاهده و مورد سوال قرار می گیرند. یک پرس و جو متنی فرصتی برای بدست آوردن یک دیدگاه واقع بینانه از نیازهای کاربران و  به همان اندازه شناسایی نا‌امیدی آن‌ها در یک زمینۀ روزمره است.

 کارت‌ ارزیابی

کارت ارزیابی یک روش تحقیق مفید برای ایجاد معماری اطلاعات (IA) است. به طور خلاصه شما با استفاده از این روش مشخص می‌کنید که چه چیزی در کجا قرار بگیرد و مطمئن می‌شوید که گروه بندی اطلاعات شما برای مخاطبانتان منطقی است.

استفاده از روش کارت ارزیابی، بخصوص اگر با گروهی از سهام‌داران کار می‌کنید بسیار مفید است. روش کارت ارزیابی، شامل نوشتن کلمات یا عبارات روی کارت های جداگانه است. در این روش از شرکت‌کنندگان می‌خواهید که این کارت‌ها را بنابر نظر خود سازماندهی کنند. اطمینان حاصل کنید که کارت های شما تغییر داده شده اند تا تحقیق شما بدون هیچ تقلبی پیش برود. از شرکت‌کنندگان خود به صورت جداگانه یا دسته‌جمعی بخواهید که کارت‌ها را بر اساس نظراتشان طبقه‌بندی کنند. کارت ارزیابی روشی نسبتا ارزان است؛

همچنین می تواند به عنوان یک راه مفید برای ایجاد اتفاق نظر بین سهامداران استفاده شود. حالا به عنوان یک تیم از آن‌ها بخواهید که گروه‌بندی‌های خود را تعریف کنند. با درخواست از کاربران خود برای نام گروه خود، می توانید کلمات یا مترادف هایی را که می توانید برای برچسب های ناوبری استفاده کنید، را به راحتی کشف کنید.
اگر چه ابزارهای آنلاین وجود دارد که شما را قادر به انجام این روش به صورت مجازی می‌کند اما، مشاهده و گوش دادن به گروه‌بندی های مختلف و بحث های شکل گرفته بین کاربران شما می تواند بینش ارزشمندی را در مورد نحوۀ گروه بندی منطقی کاربران، برای شما فراهم سازد.
به پایان قسمت اول از راهنمای کامل تحقیق در تجربۀ کاربر UX رسیدیم. تا اینجا مطالب زیادی در مورد مزایای تحقیق از کاربران برای ایجاد یک سایت موفق را به دست آوردیم. همچنین با روش‌های مختلف و مزایای آن‌ها در انجام این دست از تحقیقات آشنا شدیم در قسمت بعد هم روش‌های دیگری را برای تحقیق از کاربران به شما یاد خواهیم داد. پس به دقت قسمت دوم را نیز دنبال کنید.
در این متن از ارزش نظرات کاربران باخبر شدید، پس شما هم با نظرات و دیدگاه‌های خود به ما کمک کنید تا بهترین شرایط را برای شما رقم بزنیم و در آخر از اینکه تا پایان متن با من همراه بودید از شما تشکر می‌کنم.

 

برچسب ها : , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش طراحی سایت

آموزش کامل طراحی سایت

اگر تا به حال به دنبال طراحی سایت رفتید و موفق نشدید بهتر است این مجموعه را یک نگاه کنید . مجموعه ای کامل با هدف شروع از ساده ترین نکات برای افراد مبتدی تا ساختن یک قالب حرفه ای در وردپرس !


براتون منتشر کنم