چه سوالاتی در خرید قالب وردپرس برای شما پیش می آید؟ صرفه نظر از مواردی چون پشتیبانی و زیبایی قالب مواردی دیگری هست که باید در نظر بگیرید به خصوص در مارکت های ایرانی که بسیاری از قالب ها هسته خارجی دارند که علاوه بر سنگینی امکاناتی به شما می دهد که شاید چندان کارایی نداشته باشند .
۱ . هسته فارسی
همانطور که می دانید بسیاری از قالبها در مارکت های ایرانی شبیه سازی شده اند. یعنی قالب به صورت ریپ شده ( به صورت غیر قانونی ) یا توسط یک مترجم خریداری شده است و به شکلی که مترجم خواسته تبدیل شدهاند. دلیل آن استفاده بیش از حد از امکاناتی است که پوسته های خارجی به کاربران میدهند. بنابراین اگر پوستهای تهیه کنید که تماما فارسی باشد بسیار به نفع شماست چون از لحاظ حجم و زیبایی ظاهری از پوستههای خارجی بهتر هستند. قبل از خرید در مورد اسم قالب جستجو کنید چون بسیاری از اوقات در طولانی مدت شما را اذیت میکند.
۲ . هماهنگی با افزونههای معتبر
ویژوال کامپوزر، فرمساز گرویتی، گوتنبرگ و خصوصا ووکامرس از محبوبترین افزونههای وردپرس فارسی هستند. در طراحی سایت اغلب کاربران از این سیستمها استفاده میکنند چون بسیار کاربردی هستند، اما دستوراتی دارند که به صورت ظاهری پیشفرض هستند و قالبی مناسب است که تمامی رنگها و ساختار این افزونهها را با قالب مورد نظر هماهنگ کند. بنابراین دقت کنید پوسته شما حداقل با این افزونه ها هماهنگ باشند.
همچنین افزونهای به نام AutoOptimize یا W3Cache وجود دارد که سایت شما را بهینه و سریع تر میکند. گاهی اوقات کدهای مربوط به Js و Css اگر به صورت استاندارد نباشند با هم تداخل میکنند. حتما بررسی کنید که این افزونه ها به ظاهر سایت آسیبی نمیزنند.
۳ . موضوع مشخصی انتخاب نکنید
شاید به نظر شما اگر یک طلا فروشی دارید یک قالب مناسب برای طلافروشی باید تهیه کنید. اما همیشه اینطور نیست. در آینده که سایت را بخواهید گسترش دهید باید صرفا از امکانات آن استفاده کنید و از نظر ظاهری دسته شما بسته میماند. قالب های چند منظوره یا multi response بهترین انتخاب ها در بین قالب ها هستند که اکنون قالب معروفی با هسته فارسی با این امکان موجود نیست. مطمئنا اگر تمامی چیز هایی که از سایت خود در آینده و اکنون میخواهید را بدانید به سراغ قالب هایی با موضوع مشخص نمیروید.
۴٫ بررسی قالب با Theme Check
شاید افزونه Theme Check را دیده باشید. نه اینکه قالبی که شما میخرید باید تماما توسط این افزونه تایید شود اما حداقل استاندارد ها را به شما میگوید که قالب شما از چه نظر هایی ایراد دارد و چه نقاط قوتی دارد. موارد چون سئو ، هماهنگی با افزونههای معتبر تنها بخشی از مواردی هست که توسط این افزونه به شما گفته می شود.
۵ . بررسی GTMetrix
ابزار GtMetrix به شما برخی از موارد مربوط به سئو و سرعت لود را برای شما مشخص میکند. این ابزار یک ربات است بنابراین اگر بالاترین یا پایینترین امتیاز را مشخص کند باز هم معیار دقیقی برای بررسی سئو سایت نیست. اما سرعت لود و موارد فنی را بسیار خوب به شما معرفی میکند. بخشی به نام YSlow را حتما چک کنید. تعداد Request ها و سرعت لود قالب نیز مهم است که البته به عکس و محتوای شما در سایت نیز بستگی دارد. صرفا اگر خواستید قالب را بررسی کنید دموی آنرا چک نکنید. بله سایتی که این قالب را دارد و نصب کرده چک کنید
۶ . رنگ و ظاهر سایت خود را فراموش نکنید
این نکته را در نظر داشته باشید برند و هویت رنگی خود را فدای طرح یا قالب مورد نظر خود نکنید. برای این موضوع برخی از قالب ها قابلیت تغییر رنگ را دارا هستند و به شما کمک میکنند طرح و رنگ خود را اجرا کنید تا بهترین نتیجه را داشته باشید. همچنین قالبهایی با رنگ روشن همواره بیشتر مورد پسند کاربران بوده اند. همچنین به فونت قالب دقت کنید. بعضی قالبها فونت های بسیار سایز کوچک و ناخوانا دارند که ممکن است کاربران شما را به شدت اذیت کند.
۷ . امکاناتی که میخواهید را بیابید
سعی کنید بر اساس نیاز خود خرید کنید. نه اینکه بگویید یک قالب پر امکانات است آنرا بخریم! چون بسیاری از امکانات به کار شما نمیآیند و باعث سنگین شدن سایت شما میشود. اگر یک فروشگاه دارید امکاناتی از قبیل انجمن ساز یا انیمیشن متحرک به چه درد شما میخورد ؟ اما ممکن است در پشت پرده بسیار سایت شما را سنگین کند. امکانات زیاد شما را بسیاری از اوقات گول میزند. سعی کنید به امکاناتی بیشتر توجه کنید که مربوط به معیار های استانداردی، سئو و سرعت سایت شما باشند.